Ga naar hoofdinhoud

Sint zit er ook wel eens naast….en wat dan?

Nu de Sint weer in het land is, vliegen de verlanglijstjes in het rond. De grote webwinkels en bezorgdiensten draaien overuren en vol verwachting klopt ieders hart. Wat zal er dit jaar gebracht worden?

Als het heerlijk avondje dan 5 december eindelijk is gekomen, hoor je overal het gescheur van pakpapier, meestal gevolgd door kreten van blijdschap. Maar niet altijd. Wat nu als de Sint het verkeerde cadeau heeft bezorgd? Of erger? Een cadeau heeft geleverd dat kapot is?

In dat geval heb je als consument een aantal rechten waarop je je kunt beroepen.

Bedenktijd

Bij spullen die je in een webwinkel hebt gekocht, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder opgaaf van redenen, afzien van je koop. Dat kan dus ook als degene wiens lootje jij getrokken had niet tevreden is of liever iets anders had gekregen. Zo lang de termijn van 14 dagen nog niet om is, kan je de koop ongedaan maken door de verkoper een brief te sturen en aan te geven dat je toch van de koop af wilt zien. Een webwinkel heeft meestal formulieren daarvoor die je kunt gebruiken. Wel zo makkelijk.

Binnen nog eens 14 dagen moet je het ongewenste cadeau terugsturen en moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag daarmee wel wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft of je bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd. Ook mag de verkoper de kosten van retourzending in rekening brengen. Tenminste, als hij je daarover van tevoren heeft geïnformeerd.

De 14 dagen bedenktijd geldt voor bijna alles, maar niet voor bijvoorbeeld producten die je speciaal hebt laten maken, producten die snel bederven of die niet geschikt zijn om te worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne. De verzegeling (van bijvoorbeeld games of dvd’s) mag je na de levering ook niet verbreken anders heb je geen recht op bedenktijd meer.

Zijn de 14 dagen bedenktijd om, dan mag je je aankoop niet meer ruilen en zit je dus in principe aan de koop vast.

Beschadigd of kapot

Wanneer je een product hebt ontvangen dat beschadigd of kapot is, heb je wel meer mogelijkheden. In dat geval hoef je je namelijk niet op de 14 dagen bedenktijd te beroepen. Je hebt namelijk altijd (of je nou in een webwinkel of in een “echte” winkel koopt) recht op een goed product.

Ontvang je een product wat niet goed is, dan kan je van de verkoper eisen dat hij het product gratis repareert, dat hij je een nieuw product stuurt of dat hij je je geld terug geeft. De verkoper hoeft dat alleen niet te doen, wanneer het product door je eigen schuld kapot is gegaan. En hier helpt de wet nog een handje: gaat een product binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan wordt er van uit gegaan dat het product niet goed was. De verkoper moet dan het product gratis repareren, een nieuw product sturen of je geld teruggeven, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product door jouw toedoen kapot is gegaan. Gaat een product pas na 6 maanden kapot, dan moet je zelf bewijzen dat het niet jouw schuld was.

Wil je hier meer over weten of heb je een cadeau gekregen dat niet goed is? Neem dan vrijblijvend contact met me op door te mailen of bellen naar 0765335435.

Back To Top