De discussie over de overeenkomst van opdracht – waarover Jan van Gool op 4 september…
JAMES BOND VS JAMES BOMB
James Bond is niet alleen ’s wereld bekendste geheimagent, maar ook een Benelux Woordmerk. De eigenaar van de distributierechten van de James-Bond franchise is namelijk houder van diverse James Bond merken. Met deze merken heeft de merkhouder een sterk wapen tegen partijen die bij het merk in kwestie aan willen haken en op het succes van dat merk mee willen liften. Als merkhouder kan je je namelijk verzetten tegen het gebruik van een teken dat met jouw merk overeenstemt.
Eén van de manieren om je te verzetten tegen gebruik van een teken dat inbreuk op jouw merk maakt, is het instellen van oppositie bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of (in geval van een EU Gemeenschapsmerk) het EUIPO. Van deze mogelijkheid kan je gebruik maken als een derde een nieuw merk in wil schrijven dat (te) veel op jouw merk lijkt.
Zo wilde vorig jaar iemand de merknaam JAMES BOMB inschrijven. Dat vond JAMES BOND geen goed idee. De merkhouder van JAMES BOND stelde daarom oppositie in bij het BBIE. De merkhouder van JAMES BOND stelde in die procedure dat de merknaam JAMES BOND bekend is en geassocieerd wordt met verschillende producten, waaronder dranken en kleding. Voor een succesvolle oppositie is vereist dat sprake is van verwarringsgevaar tussen het oudere merk en het nieuwe merk.
De beoordeling of er sprake is van verwarringsgevaar moet worden gedaan met het oog op de gemiddelde consument van de betreffende producten of diensten. Hierbij moet rekening worden gehouden met het niveau van aandacht van de gemiddelde consument en het onderscheidend vermogen van de merken. Als de merken visueel overeenkomen en er sprake is van vergelijkbare producten en diensten, kan er sprake zijn van verwarringsgevaar.
In dit geval oordeelde het BBIE (BBIE 31 januari 2023, IEF 21334; Beslissing oppositie 2010059 (James Bond vs MY DRINK IS BOMB JAMES BOMB)) dat JAMES BOND en JAMES BOMB zoveel op elkaar lijken dat er inderdaad sprake is van verwarringsgevaar. De oppositie werd daarom toegewezen en het aangevraagde JAMES BOMB merk werd niet ingeschreven in het merkenregister.
Voor vragen over deze uitspraak of andere merk-gerelateerde vragen kunt u contact opnemen met onze specialist op het gebied van het Intellectueel eigendomsrecht, Christel van den Reek.