Ga jij de uitdaging aan? Met tropische temperaturen, de rosé die koud ligt en de…
Online winkelen en retourzenden? Hoe zit dat ook alweer?
Online winkelen en retourzenden? Hoe zit dat ook alweer?
In deze donkere dagen voor Sint en Kerst doen de webwinkels goede zaken. Niemand heeft zin om regen en kou te trotseren om naar een winkel te gaan, daar in de schappen naar iets van de verlanglijst te moeten zoeken en dan lang in de rij voor de kassa te moeten staan. Veel makkelijker is het om lekker warm binnen met de laptop op schoot het wereldwijde web af te struinen. Een paar keer klikken, betalen en alles wordt fijn thuisbezorgd. Maar wat als de gekochte spullen niet in de smaak vallen of er wellicht iets anders wordt bezorgd dan wat er is besteld?
Wanneer je in een webshop iets koopt heet dat in juridische termen een koop op afstand. Koop op afstand is aan verschillende wettelijke regels gebonden. Een van de belangrijkste regels is de bedenktijd van 14 dagen. Bij iedere koop op afstand heeft de koper het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product zich te bedenken en de koop ongedaan te maken. Uiteraard geldt deze bedenktijd alleen voor zover het gekochte product niet is gebruikt en er (zoals bijvoorbeeld bij cd’s of dvd’s) geen verzegelingen zijn verbroken.
Wordt gebruikt gemaakt van deze bedenktijd en wil de koper binnen de termijn van 14 dagen de koop ongedaan maken, dan moet de verkoper alles wat al betaald is binnen veertien dagen terugbetalen. Dat geldt niet alleen voor de kosten van het product, maar ook voor eventuele bezorgkosten. De verkoper mag ook geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de koop. Wel moet een koper die een product terugstuurt de kosten voor het terugsturen zelf betalen, maar dat geldt alleen als de verkoper de koper daarover voor het sluiten van de overeenkomst heeft geïnformeerd.
Deze wettelijke verplichtingen zijn duidelijk, maar in de praktijk gaat het toch vaak mis. Uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten voor ongeveer 12 miljoen euro per jaar gedupeerd worden door webwinkels. Webwinkels betalen hun klanten wanneer zij de koop ongedaan willen maken namelijk vaak te laat, onvolledig of helemaal niet. Door de Consumentenbond werden 675 artikelen gekocht bij tweehonderd populaire webwinkels. Bij iedere webwinkel werd er door de Consumentenbond drie keer iets gekocht. Alle gekochte spullen werden vervolgens binnen de bedenktijd van veertien dagen volledig teruggestuurd. Ondanks dat de webwinkels in dat geval volgens de wet verplicht zijn om alle kosten, inclusief de verzendkosten, terug te betalen, werden bij maar liefst 36 procent van de webshops de verzendkosten bij minimaal één van de drie artikelen niet terugbetaald. Bij ongeveer één op de vijf winkels werd zelfs bij alle drie de bestellingen helemaal niets terugbetaald.
Hebt u in een webwinkel iets gekocht wat u niet bevalt en wilt u van de bedenktijd gebruik maken om de koop ongedaan te maken, let er dan op dat u alle betaalde kosten, ook de bezorgkosten, terugkrijgt van de verkoper. De verkoper is verplicht u die kosten terug te betalen.
Meer weten: neem gerust vrijblijvend contact op met Christel van den Reek voor meer informatie.