De discussie over de overeenkomst van opdracht – waarover Jan van Gool op 4 september…
SATAN SCHOENEN
Rapper Lil Nas X, vooral bekend van zijn hit Old Town Road, lanceerde in maart dit jaar zijn Satan Shoes: Originele Nike Air Max schoenen die door de Rapper en kunstenaarscollectief MSCHF werden aangepast. Zo werd op de veters een pentagram aangebracht, kwam er op de zijkant een verwijzing naar Lucas 10:18 (de val van de duivel) en zat in de zool een druppel menselijk bloed gecombineerd met inkt. Van de Satan schoenen werden 666 paar gemaakt en die waren na de aankondiging op Twitter binnen no time uitverkocht.
Voor de sneakers van de Amerikaanse rapper betaalden fans 1.018 dollar (ruim 850 euro). Na de lancering kreeg Nike veel kritiek te verduren, omdat mensen dachten dat het bedrijf achter de actie zat. Nike was daar uiteraard niet blij mee en stapte naar de rechter.
Positie merkhouder
Een merkhouder, zoals Nike, kan zich niet verzetten tegen het doorverkopen van originele merkproducten. Als iemand een origineel product koopt, dan mag dit gewoon worden doorverkocht. Dat komt door de uitputtingsregel: als originele merkproducten eenmaal met toestemming van de merkhouder binnen de EER op de markt zijn gebracht, zijn deze vervolgens vrij verhandelbaar en kan de merkhouder zijn merkrechten niet gebruiken om die handel te beperken.
Dat geldt echter niet voor originele merkproducten die worden aangepast (zoals Lil Nas X deed). Als er namelijk wijzigingen worden aangebracht aan het oorspronkelijke product, kan de merkhouder zich wel tegen verdere verhandeling verzetten als daardoor de toestand van het product verslechtert of wanneer er ten onrechte een suggestie wordt gewekt dat er een commerciële band bestaat tussen de merkhouder en degene die het originele product heeft aangepast.
In het geval van de Satan schoenen stelde Nike zich op het standpunt dat de aanpassingen aan de zool zeer gevaarlijk waren voor de gebruiker en beriep Nike (die niks met de Satan schoenen te maken had) zich ook op de onterechte suggestie van een commerciële band met Nike.
Uitkomst
Binnen een paar dagen nadat Nike zich op haar merkrechten had beroepen, hebben partijen de zaak geschikt. Iedere koper kon de schoenen retour sturen en kreeg zijn geld terug. Nike had duidelijk gemaakt dat zij niets met de schoenen te maken had en Lil Nas X had wat extra media aandacht. Eind goed al goed.
Vragen
Voor vragen over intellectueel eigendomsrecht kunt u contact opnemen met Christel van den Reek of bellen naar 0765335435.